![](/images/frogbros/kop_zoek.png)
![](/images/frogbros/kop_tags.png)
![](/images/frogbros/kop_laatste5.png)
![](/ps_includes/phpThumb/phpThumb.php?src=/home/u77281p73757/domains/filmorama.nl/public_html/ps_photo/102014/TheMiracleOfLifePoster.jpg&w=80&f=png)
Afgelopen zomer kreeg ik tijdens mijn vakantie een leuke email.
![](/ps_includes/phpThumb/phpThumb.php?src=/home/u77281p73757/domains/filmorama.nl/public_html/ps_photo/102014/HellraiserPoster.jpg&w=80&f=png)
Frank Cotton is een man op zoek naar het ultieme genot.
![](/ps_includes/phpThumb/phpThumb.php?src=/home/u77281p73757/domains/filmorama.nl/public_html/ps_photo/102014/TCMPoster.jpg&w=80&f=png)
Sally en haar invalide broer Franklin willen de vakantie doorbrengen in het verlaten huisje van hun grootouders.
![](/ps_includes/phpThumb/phpThumb.php?src=/home/u77281p73757/domains/filmorama.nl/public_html/ps_photo/102014/candymanposter.jpg&w=80&f=png)
Laatstejaarsstudente Helen Lyle maakt samen met haar vriendin Bernadette een thesis over stadslegendes.
![](/ps_includes/phpThumb/phpThumb.php?src=/home/u77281p73757/domains/filmorama.nl/public_html/ps_photo/102014/ANightmareOnElmStreetPoster.jpg&w=80&f=png)
Vier tieners hebben allen afschuwelijke nachtmerries waarin dezelfde figuur centraal staat.
![](/images/frogbros/kop_categorieen.png)
![](/images/frogbros/kop_reacties.png)
01/04/2014
Dracula II: Ascension (2003)
![](/ps_includes/phpThumb/phpThumb.php?src=/home/u77281p73757/domains/filmorama.nl/public_html/ps_photo/042014/DraculaIIAscensionPoster.jpg&w=170)
Patrick Lussier
Craig Sheffer, Diane Neal, Jason London, Roy Scheider, Jason Scott Lee,...
Zie meer details
Zie meer details
Twee medische studenten, Elizabeth en Luke, kijken verrast op wanneer ze in het mortuarium een verkoold lijk aan een nader onderzoek onderwerpen.
Niet alleen zijn de brandwonden bijzonder oppervlakkig, de organen hebben door hun witte kleur al duidelijk in geen jaren bloed gezien. Gezien het feit dat het lichaam overdag spontaan in vuur en vlam werd gezet, valt de term ‘vampier’ al bijzonder snel. Net dan krijgen de twee een mysterieus telefoontje waarin een vreemde man hen 30 miljoen biedt voor het kadaver. Daar wordt op vraag van Lowell, de vriend van Elizabeth en professor van hen beiden, niet onmiddellijk op ingegaan waarna het lijk wordt overgebracht naar het vervallen ouderlijke huis van de docent.
Lowell, gekluisterd aan een rolstoel door een vreemde ziekte die langzaamaan zijn cellen aantast, wil namelijk onderzoeken of het bloed van de ondode hem kan helpen al blijkt dat geen sinecure. Nog voor ze goed en wel beseffen met wie ze te maken hebben, valt er een eerste slachtoffer waarna Dracula zo goed als kan in bedwang wordt gehouden. De egocentrische professor beseft niet dat hij met vuur aan het spelen is, maar bovendien is iemand anders de oervampier op het spoor. Priester Uffizi, die een duister geheim met zich mee draagt, kan je niet typeren als een doorsnee geestelijke aangezien hij aangesteld is om alle bloedzuigers om het leven te brengen. Bereikt hij tijdig het gezelschap vooraleer Dracula weet te ontsnappen?
Na het verrassende succes van de DVD-release van Dracula 2000, besloten regisseur Patrick Lussier en scenarist Joel Soisson die titel van nog twee sequels te voorzien. Deze Ascension werd back-to-back met Dracula III: Legacy (2005) gedraaid en volledig in Roemenië opgenomen wegens budgettaire restricties. Net zoals dat het geval was met zijn voorganger, boezemt ook dit niet al te veel vertrouwen in al vind ik persoonlijk deze eerste sequel de beste film uit de ganse reeks.
Het allergrootste pluspunt van Ascension is het feit dat hier met twee verschillende verhaallijnen wordt gewerkt en het tempo daardoor een pak hoger komt te liggen in vergelijking met Dracula 2000. Beginnen doen we namelijk met Uffizi, the holy man with a mission (Jason Scott Lee) die we onmiddellijk een onthoofding zien plegen. Daarna wordt de focus op Elizabeth (Diane Neal) en Luke (Jason London) gelegd waarna we, met nog geen half uur achter de kiezen, al het eerste lijk met dank aan Dracula mogen aanschouwen. Bovendien, nog een verschil met zijn voorganger, hebben we hier met Luke best een hoofdrolspeler die likeable genoeg is om als kijker ietwat voeling mee te hebben.
Een tweede positieve is de spanningsboog die hierdoor toch wat meer tot uiting komt. De kinderlijke gedachtegang dat de vampier der vampiers gecontroleerd kan worden wekt interesse op omdat je benieuwd bent naar de slachtpartij die er, ontegensprekelijk zou je denken, zit aan te komen. Tevens worden hier enkele middelen geïntroduceerd om Dracula bezig te houden die nagenoeg nooit op het scherm verschijnen en nochtans opgenomen werden in de oeroude mythologie omtrent deze wezens. Zo blijkt het dat bloedzuigers die geconfronteerd worden met een knoop die onmiddellijk moeten ontrafelen en dat ze obsessieve tellers zijn. Dit alles klinkt misschien wat ridicuul, maar het is een stap vooruit als je de grote plot-twist van Dracula 2000 in gedachten houdt. Dracula zelf, hier gespeeld door Stephen Billington, ziet er verder niet slecht uit en zijn progressie wordt degelijk naar voren gebracht.
Jammer genoeg valt het einde bijzonder zwak uit wanneer blijkt dat die bovenvermelde slachtpartij onbestaande is, aangezien de laatste tien minuten enkel dienen om de brug te maken naar het volgende deel. Verder, ondanks de positieve toon van de voorgaande alinea’s, is er weliswaar geen enkel aspect aan deze film dat als foutloos bestempeld kan worden. Dit gezegd zijnde is Ascension als geheel genietbaar omwille van zijn structuur en is het altijd aangenaam voor horrorliefhebbers om zowel een Craig Sheffer (Lowell - Nightbreed, Hellraiser: Inferno) als Roy Scheider (Jaws), in een cameo, op te merken.
Lowell, gekluisterd aan een rolstoel door een vreemde ziekte die langzaamaan zijn cellen aantast, wil namelijk onderzoeken of het bloed van de ondode hem kan helpen al blijkt dat geen sinecure. Nog voor ze goed en wel beseffen met wie ze te maken hebben, valt er een eerste slachtoffer waarna Dracula zo goed als kan in bedwang wordt gehouden. De egocentrische professor beseft niet dat hij met vuur aan het spelen is, maar bovendien is iemand anders de oervampier op het spoor. Priester Uffizi, die een duister geheim met zich mee draagt, kan je niet typeren als een doorsnee geestelijke aangezien hij aangesteld is om alle bloedzuigers om het leven te brengen. Bereikt hij tijdig het gezelschap vooraleer Dracula weet te ontsnappen?
Na het verrassende succes van de DVD-release van Dracula 2000, besloten regisseur Patrick Lussier en scenarist Joel Soisson die titel van nog twee sequels te voorzien. Deze Ascension werd back-to-back met Dracula III: Legacy (2005) gedraaid en volledig in Roemenië opgenomen wegens budgettaire restricties. Net zoals dat het geval was met zijn voorganger, boezemt ook dit niet al te veel vertrouwen in al vind ik persoonlijk deze eerste sequel de beste film uit de ganse reeks.
Het allergrootste pluspunt van Ascension is het feit dat hier met twee verschillende verhaallijnen wordt gewerkt en het tempo daardoor een pak hoger komt te liggen in vergelijking met Dracula 2000. Beginnen doen we namelijk met Uffizi, the holy man with a mission (Jason Scott Lee) die we onmiddellijk een onthoofding zien plegen. Daarna wordt de focus op Elizabeth (Diane Neal) en Luke (Jason London) gelegd waarna we, met nog geen half uur achter de kiezen, al het eerste lijk met dank aan Dracula mogen aanschouwen. Bovendien, nog een verschil met zijn voorganger, hebben we hier met Luke best een hoofdrolspeler die likeable genoeg is om als kijker ietwat voeling mee te hebben.
Een tweede positieve is de spanningsboog die hierdoor toch wat meer tot uiting komt. De kinderlijke gedachtegang dat de vampier der vampiers gecontroleerd kan worden wekt interesse op omdat je benieuwd bent naar de slachtpartij die er, ontegensprekelijk zou je denken, zit aan te komen. Tevens worden hier enkele middelen geïntroduceerd om Dracula bezig te houden die nagenoeg nooit op het scherm verschijnen en nochtans opgenomen werden in de oeroude mythologie omtrent deze wezens. Zo blijkt het dat bloedzuigers die geconfronteerd worden met een knoop die onmiddellijk moeten ontrafelen en dat ze obsessieve tellers zijn. Dit alles klinkt misschien wat ridicuul, maar het is een stap vooruit als je de grote plot-twist van Dracula 2000 in gedachten houdt. Dracula zelf, hier gespeeld door Stephen Billington, ziet er verder niet slecht uit en zijn progressie wordt degelijk naar voren gebracht.
Jammer genoeg valt het einde bijzonder zwak uit wanneer blijkt dat die bovenvermelde slachtpartij onbestaande is, aangezien de laatste tien minuten enkel dienen om de brug te maken naar het volgende deel. Verder, ondanks de positieve toon van de voorgaande alinea’s, is er weliswaar geen enkel aspect aan deze film dat als foutloos bestempeld kan worden. Dit gezegd zijnde is Ascension als geheel genietbaar omwille van zijn structuur en is het altijd aangenaam voor horrorliefhebbers om zowel een Craig Sheffer (Lowell - Nightbreed, Hellraiser: Inferno) als Roy Scheider (Jaws), in een cameo, op te merken.
![](images/frogbros/kop_langsdelooklat.gif)
![](images/frogbros/looklat25.jpg)