Film-O-Rama Beter Beeld & Geluid, home cinema Nieuws Buis Agenda Bios Welbeschouwd Columns Film-O-Rakel Film-O-Rama Afmelden Profiel Aanmelden Registeren

 

27/04/2012

Tom Tykwer Box

De eerste drie films van een van Europa's beste filmmakers: Lola Rennt, Winterslafer en Deadly Maria. Ik dacht dat Winterslafer zijn eerste was, maar ik vergiste me met vier jaar. Winterslafer heb ik op het Noordelijk Film Festival 1997 gezien en is tot de dag van vandaag een van mijn favoriete films. Lola Rennt heb ik als operateur in 1999 zo vaak gedraaid dat ik nooit de film op DVD heb willen kopen. Blijft voor mij één film over om eens goed voor te gaan zitten.




Deadly Maria
is het verhaal van Maria, een vrouw die ogenschijnlijk normaal leeft met haar man en oude zieke vader, maar dan langzaam komen we achter haar verleden. Haar moeder is overleden bij haar geboorte en ze is opgevoed door haar vader, die haar liever straft dan iets leert. Na een beroerte wordt ze uitgehuwelijkt aan een van vaders vrienden. Tykwer heeft in deze eerste speelfilm de hele trukendoos opengetrokken, wat al na vijf minuten tot enige irritatie lijdt, wetende dat er nog 95 volgen. Gelukkig heeft hij in zijn volgende films die filmografietjes eerlijker verdeeld. Deadly Maria boeit matig en de Cronenbergse droomsequence helpt niet echt.

Winterslafer heeft een thema gelijkend op Memento, verlies van geheugen. De hoofdpersoon neemt foto’s van gebeurtenissen in zijn leven. Deze foto’s zouden hem een grip op de werkelijkheid moeten geven. Door een verloop van omstandigheden die allen als reactie op elkaar volgen waardoor uiteindelijk iemand de schuld krijgt van een auto-ongeluk waar de hoofdpersoon een foto van heeft gemaakt. Maar net als het kader van de foto deze beklemt, heeft de foto voor hem niet meer waarde dan het beeld. Jammer dat de gestrafte voldoet aan de wetten van de Hollywoodiaanse voorspelbaarheid. De soundtrack daarentegen is zo sterk dat ik daar al jaren naar opzoek ben. Tykwer componeert met twee vrienden vanaf nu zelf de soundtracks van al zijn films, erg ongewoon voor een filmregisseur.

Lola Rennt is een van die films die zelfs Amerikanen kennen als je een voorbeeld vraagt van Europese cinema. Op een pompende beat, die erg goed viel bij het publiek uit 1999, moet Franka Potente 100.000 D-mark (ha, een voorloper van de euro) zien te vinden om het leven van Moritz Bleibtreu te redden. Ik noem hun namen omdat zij beiden goed hebben geprofiteerd van de beroemdheid van de film. Omdat hij in het zelfde jaar uitkwam als Sliding Doors worden de twee vaak vergeleken. Maar waar de laatste toch echt een romantische komedie is, is Lola Rennt een ode aan filmmaken en een venster voor een generatie. Rood haar werd een hit en de zomer van 1999 was er een om te herinneren.







DVD

28/02/2012

Lumiere Home Entertainment

16:9

Duits DD 5.1

Nederlands

Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.