Film-O-Rama Beter Beeld & Geluid, home cinema Nieuws Buis Agenda Bios Welbeschouwd Columns Film-O-Rakel Film-O-Rama Afmelden Profiel Aanmelden Registeren

 

10/02/2011

The objective

Open vraag en open einde

Daniel Myrick debuteerde een decennium geleden met The Blair Witch Project. Een film geliefd door velen die met het hart in de keel keken, en gehaat door velen vanwege het gebrek aan uitleg en het abrupte einde. Met The Objective keert Daniel Myrick deels terug naar de ideeën uit zijn debuut. De film is visueel strakker en er is geen sprake van een schuddende videocamera, maar bij vlagen is de film net zo weerbarstig als zijn voorganger.




Een groep van elitecommando's gaat een aantal maanden na de aanslag op het World Trade Center en het begin van de oorlog in Afghanistan op zoek naar een Islamitisch geestelijk leider. De bijgelovige Afghanen waarschuwen de commando's voor het betreden van het onherbergzame gebied, vanwege mysterieuze religieuze gebeurtenissen. Na een aantal vreemde voorvallen en verdwijningen slaat de paranoia in de groep toe. De militairen stevenen af op een bizar maar vooral abrupt einde.

Net als in The Blair Witch Project doet Daniel Myrick in The Objective ook niet aan antwoorden. Het laatste shot roept meer vragen op dan dat het beantwoordt en zou een uitgangspunt kunnen zijn  voor een tweede film. Tot dat laatste shot moet Myrick het hebben van (onverklaarde) mysterieuze omstandigheden. Een drietal van deze gebeurtenissen is erg sterk. De scène met mysterieuze lichten is dankzij de simpele special effects extra effectief; een andere scène maakt sterk gebruik van een stralings- en warmtecamera; maar de prijs voor meest effectieve scène gaat naar zoiets simpels als zand in de bidons. De paranoia van de militairen is goed begrijpbaar wanneer je, midden in de hete woestijn, een slok broodnodig water wil nemen en je in zand hapt. Een slim idee van Myrick en in zijn simpelheid erg effectief.

Myrick weet het meeste te halen uit zijn kleine budget door de verklaringen grotendeels achterwege te laten. Wanneer nauwelijks bekend wordt door wie of wat de militairen belaagd worden hoef je deze antagonisten ook niet te tonen. Het betekent wel dat mensen die hapklare antwoorden zoeken hier ver vandaan moeten blijven.

De simpelheid is dus zowel een pluspunt als een minpunt. Door dichtbij de visie van de personages te blijven werkt de spanning, en dingen als het tonen van je special effects door een warmtecamera zijn budgetgewijs geniaal. Maar doordat de personages niet bijster goed geschreven en geacteerd zijn valt de ontwikkeling van deze figuren wel op zijn gat. En het einde is even briljant als frustrerend. Lef kan Myrick niet ontzegd worden, maar getuige de lauwe ontvangst bij het publiek zal hij de volgende keer toch echt meer duidelijkheid moeten scheppen.



DVD

21/01/2011

Indies Entertainment Group

16:9 (1.78:1)

5.1 en 2.0 Dolby Digital

Nederlands

Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.