Film-O-Rama Beter Beeld & Geluid, home cinema Nieuws Buis Agenda Bios Welbeschouwd Columns Film-O-Rakel Film-O-Rama Afmelden Profiel Aanmelden Registeren

03/06/2015

'Ik heb je uit de kak getrokken. Uit de honderd procent zuivere kak'

'Ik heb je uit de kak getrokken. Uit de honderd procent zuivere kak'

In gesprek met actrice Maria Kraakman

In gesprek met actrice Maria Kraakman
De nieuw film Schneider vs. Bax van Alex van Warmerdam gaat over een huurmoordenaar die Bax op moet opruimen. Op een western-achtige manier heeft van Warmerdam dit unieke verhaal weten te vertellen. Actrice Maria Kraakman speelt de rol van Francisca, de dochter van Bax. Filmorama.nl sprak met haar over haar rol in deze van Warmerdam film.

Wie is Maria Kraakman, de vrouw achter de actrice?
Nou, pff, dat is wel een grote vraag. Ik ben een actrice en hou erg veel van mijn werk. Het maakt mij gelukkig om te spelen. En om met goede mensen te werken. Mijn acteerwerk is dus een groot onderdeel van mijn echte leven.
 
Hoe kwam het vak actrice tot jou?
Als kind speelde ik al graag, samen met een vriendinnetje maakte ik iedere week toneelstukjes voor school.  Later kwam ik er achter dat het ook een vak is. Ik ging auditeren bij verschillende theaterscholen en in Arnhem ben ik aangenomen.
 
Hoe is de samenwerking voor deze film tot stand?
Ik werd benaderd door Kemna-casting met de vraag of ik wilde auditeren. Ik heb toen drie keer auditie gedaan waarin ik  twee scenes heb gespeeld. Eerst met een andere Bax, maar toen Alex dat niet vond werken is hij zelf deze rol gaan spelen. Annet (Malherbe) was verantwoordelijk voor de casting. Als Alex speelde gaf zij feedback.
 
Wat maakt Francisca interessant voor jou?
Het is een hele veelzijdige rol, de scenes met Bax zijn heel goed geschreven en een feest om te spelen. Daarnaast mocht ik veel actie scenes doen, en maakt ze een mooie ontwikkeling door.
 
Hoe heb je deze rol voorbereid?
We hebben niet gerepeteerd of erover gesproken. Het is een helder personage en script. Ik heb gewoon nog een keer naar de films van Alex gekeken. Bij de rol gaat vooral om heel vormgegeven en gekozen spel. Maar het is ook weer niet gestileerd. Je moet wel menselijk blijven. De dialogen zijn glashelder en bevatten alle informatie die ik nodig had om te rol te begrijpen. Het enige wat niet helemaal duidelijk was, was de enorme omslag die ze maakt, hoe ik dat vorm moest gaan geven. Daar hebben we wel wat gesprekken over gehad.
 
Wat vond je spannend om te doen?
Het wegrollen toen er op mij geschoten werd. Er zat een kneedbommetje in de tafelpoot. Die ging af en ik moest precies op tijd wegrollen. Dat vond ik achteraf toch spannender dan ik dacht.
 
  Maria Kraakman
 
Wat vind je van Alex van Warmerdam?
Hij creëert een heel eigen universum. Niets in zijn films is zomaar en hij neemt met minder geen genoegen. Hij kiest zijn woorden zorgvuldig als hij regisseert dat is inspirerend. Een interessant persoon is het. Het is een eer om met hem te mogen werken.
 
In de film zit een scene waarbij je veel van jezelf laat zien, hoe was dat voor jou?
Ik begrijp die scène goed en heb daar totaal geen moeite mee gehad. Het heeft hier een betekenis en voegt wat toe aan het verhaal. Als dat niet zo was, had ik er misschien meer moeite mee gehad.
 
Hoe waren de scenes in het moeras voor jou?
Dat was echt heftig. Je staat letterlijk diep in de shit. Alex werd zelfs misselijk van de zwavelgeur. Desondanks waren het de eerste draaidagen en gaven deze scenes mij veel energie. Je kunt ze bijna niet spelen, je moet ze gewoon ondergaan. Dus dat waren goeie inkomers.
 
Eerst depressief en vervolgens een stoere vrouw, dat zijn compleet verschillende rollen. Kan je snel switchen?
Ik heb weinig houvast. Het is de taal en mijn fantasie over hoe Francisca zal zijn. De film is geen zwaar psychologisch drama, maar vrij licht en geestig. Hierdoor hoef ik het ook niet zwaar te spelen of heel diep te graven. We hebben gekozen voor een iets andere fysieke benadering van de rol.
 
Heb jij een favoriete scene?
De scène over kabouter Edward. En er zijn een aantal dialogen van Alex de me erg aanspreken, zoals “Ik wil niet belazerd worden door een hoer uit Culemborg”. Maar ook “Muesli is voor geiten” of “ik heb je uit de kak getrokken.”
 
Je bent in heel veel verschillende producties te zien, leer je nog steeds bij een productie als Schneider vs. Bax?
Jazeker. Wat precies weet ik niet,  maar ik heb zeker wel iets geleerd.  Daarnaast: de hele ervaring is al bijzonder. Het werken met Alex is verrijkend. De ervaring is alleen lastig mee te nemen naar een volgend project. Het is een specifieke werkwijze. Er is bijvoorbeeld één scène was waar ik uit het raam klim. Hier zat ik te kloten met de luxaflex. Toen sloeg ik even door. Alex reageerde hier heel scherp op: dat ik mezelf onder controle moest houden, dat ik boven de materie moest staan. Lijkt me sowieso een wijze les.
 
Voorkeur voor theater of films?
Nee, maakt dat me niet uit. Ik kies zorgvuldig mijn rol. Dit baseer ik op de mensen: kan ik drie maanden met ze werken met plezier, en leer ik er genoeg van? Ik ga niet opzoek naar rollen. Zoals het momenteel gaat vind ik prima.
 
Hoe is het om op één vaste plek te filmen?
Dat vind ik erg fijn. Tijdens het filmen zaten we allemaal in een hotel in het noorden van het land. Ik ging vaak vroeg naar bed om de focus te houden. Op die plek kon ik echt helemaal in de opnames duiken, thuis ben ik sneller afgeleid. Ik heb alleen als afleiding in mijn hotelkamer Mad Men gekeken en boeren bridge gespeeld met de crew.
 
Heb je nog dromen, bijvoorbeeld in Engelstalige producties spelen?
Als het een goede film is zeker wel. Als het op mijn pad komt dan sta ik er zeker voor open. Vanaf 6 juni ga ik eerst twee maanden niets doen. Even rust en tijd met familie en mijn geliefde doorbrengen.


Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.