Film-O-Rama Beter Beeld & Geluid, home cinema Nieuws Buis Agenda Bios Welbeschouwd Columns Film-O-Rakel Film-O-Rama Afmelden Profiel Aanmelden Registeren

22/10/2015

'Een superheld komt het best tot zijn recht in New York'

'Een superheld komt het best tot zijn recht in New York'

In gesprek met regisseurs Alain Gagnol en Jean-Loup Felicioli

In gesprek met regisseurs Alain Gagnol en Jean-Loup Felicioli
Onlangs is de nieuwe animatie film Phantom Boy van regisseurs Jean-Loup Feliciolu en Alain Gagnol uitgekomen. Deze getekende animatie is uniek in zijn soort en vertelt het verhaal van een jongen die als geest uit zijn lichaam kan treden om de misdaad te bestrijden. Maar ook andere mensen hun leven weer terug te kunnen geven. Een indrukwekkend en pakkend verhaal. Filmorama.nl sprak met de heren over deze nieuwe film.


Wie zijn Jean-Loup en Alain de personen achter de regiestoel?
Uhm, tja, ik denk dan eerder aan hoe wij te werk gaan samen om uiteindelijk een film te hebben. We werken nu al 20 jaar samen. Ikzelf (Alain) heb mij bezig gehouden met de regie en Jean-Loup met de tekening en het andere grafische werk. We beginnen met het storyboard en daarna voegt Jean-Loup de animatie toe. In het begin heb ik alleen een leeftijd van de personage in mijn hoofd. Bij het verdere proces wordt dat ingevuld en zie je dat de personages meer persoonlijkheid krijgen.

Waarom is er gekozen voor getekende animatie?
Jean-Loup: Van origine ben ik schilder geweest. Daarna ben ik bij toeval in de filmwereld beland en heb ik mijn schilderpassie geuit in getekende animatie.

Hoe zijn de personages ontstaan?
Alain: Zodra ik het script schrijf heb ik wel al beelden in mijn hoofd hoe de personages zullen zijn. Bijvoorbeeld de slechterik moest er een beetje eigenzinnig uit zien, maar ook zacht, het is namelijk wel een kinderfilm. Daarom heeft Jean-Loup ervoor gekozen om hem een gekleurd gezicht te geven dat afgeleid is van Picasso. En dat heeft erg goed gewerkt in het uiteindelijke resultaat.

Waarom is New York gekozen als decor?
Alain: In het oorspronkelijke verhaal speelde het zich niet af in New York, maar dat kwam vanuit de producent. Het gaat namelijk om een superheld en komt het beste tot zijn recht in een stad als New York. Ik moet wel bekennen dat wij een vervolg wilde maken van A Cat in Paris en dat had zich in New York afgespeeld.
 
  Alain & Jean-Loup
 

Hoe is de stad ontstaan in de artistieke transformatie?
Jean-Loup: De stad is naar eigen smaak gemaakt. Voor inspiratie en voorbeelden heb ik regelmatig het internet afgezocht. Deze bewerkt ik dan en creëer ik mijn eigen stijl daarin. Het is een langdurig proces.

Is het verhaal een weerspiegeling om de pijn van de jongen te verzachten?
Ja, zo kan je dat wel benoemen. Het is een symbolische betekenis. We hadden het idee om een sterk en een zwak persoon te laten zien. De verhalen die je hoort als mensen bijvoorbeeld een moeilijke operatie ondergaan en onder narcose zijn. Dan treed je ook even uit je lichaam.

Hoe cast je de (stem)acteurs?
Als ik een scenario schrijf dan denk ik nog niet aan de stemacteurs. Dat komt pas later. We zitten dan in een klein groepje met de productie, de directrice van de filmmaatschappij en ons twee om de acteurs te selecteren. De acteurs in het buitenland worden door de betreffende filmmaatschappij aldaar gekozen.

Hoe regisseer je de (stem)acteurs?
Alain: Het blijft een fysieke zaak. Er is geen enkel beeld. Je kan het vergelijken met het theater. Er zijn verschillende acties die zowel intens als rustig zijn. Hiermee sturen wij ze een bepaalde kant. Een acteur reageert veel op een weerwoord en hier is die er niet. Dat werkt erg prettig.

Hoe is de relatie tussen het beeld en geluid?
We hebben een geluidsingenieur. Het geluid is net zo belangrijk als de film. We maken de geluiden niet zelf, maar krijgen die te horen. Die staan allemaal in een ‘geluidenbibliotheek’ Bijvoorbeeld het geluid van de geest, als die uit het lichaam treed was eerst vrij hard en hebben dat later zachter en subtieler laten klinken. Je gaat dan echt op zoek naar de perfecte geluiden.

Waar halen jullie de soundtrack vandaan?
Jean-Loup: Tijdens het tekenen hebben en uitwerken van het verhaal hebben we een lijst met muziek klaar liggen om uit te kiezen.

Wat is jullie favoriete scene?
Alain: Voor mij is dat het moment wanneer het meisje de jongen pakt en omhelst. Dat is een pakkende en ontroerende scene. Jean-Loup: Voor mij is het de scene waarbij de geest in de lucht vliegt als een vallende ster. En daarnaast vind ik ook de scene waar de jongen de agent redt.

Is er al een nieuw project op komst?
Jazeker we zijn momenteel bezig met de animatiefilm Tulip. Dit speelt zich af in een kinderwereld. Het gaat over een meisje die monsters ziet.


Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.