Film-O-Rama Beter Beeld & Geluid, home cinema Nieuws Buis Agenda Bios Welbeschouwd Columns Film-O-Rakel Film-O-Rama Afmelden Profiel Aanmelden Registeren

 
Dit is er eentje uit de Pulpput! Fertile Ground Sweet Karma Bong of the Dead


05/09/2011

Black Past

Olaf Ittenbagger

Olaf Ittenbach wordt wel eens vergeleken met Peter Jackson, niet vanwege diens grote epische Hollywoodfilms, maar vanwege Bad Taste en Braindead. Twee splatter-horror cultklassiekers die vandaag de dag nog aanbeden worden door vele horrorfanaten. Ook moet men wel eens denken aan Lucio Fulci, de Italiaanse “Master of Gore”, en aan Sam Raimi en diens Evil Dead-films. Dit is echter veel te veel roem voor deze Duitse regisseur. Gore special effects maken kan hij voortreffelijk, maar de rest van het filmvak beheerst hij helaas beduidend minder. In zijn regiedebuut, Black Past, speelt hij ook de hoofdrol en nam hij daarnaast nog wat andere zaken voor zijn rekening waaronder dus de special effects.



Ittenbachs debuut werd samen met zijn familie en vriend gefabriceerd. Aangezien alles met huis-, tuin- en keukenapparatuur werd opgenomen, weinig tot geen aandacht naar dubbing ging (die is echt ontzettend slecht), en ze zelf alle rollen voor hun rekening namen, kon Ittenbach helemaal los gaan op het specialeffectsgebeuren. Aan het verhaaltje zelf heeft hij dan ook weinig aandacht besteed.

Een jonge gast leidt rustig zijn leventje; echt wel heel rustig want hij voert bar weinig uit. Tijdens het niks doen merkt hij plots een oude spiegel op en, omdat hij die wel mooi vindt, besluit hij hem in zijn slaapkamer op te hangen (een beetje vreemd als je de rest van zijn kamer ziet). Bij de spiegel zat echter ook een boek waarin een oude mythe vermeld staat die zegt dat de spiegel ongeluk brengt en mensen dingen laat doen en zien die er helemaal niet zijn. Voor je het weet zit je middenin een gorefest dat je doet afvragen waarom je eigenlijk naar de eerste drie kwartier hebt zitten kijken.

Het punt is niet zozeer dat de film zich helemaal richt op het finale goregedeelte, want daar draaien Jacksons splatters ook grotendeels om. Het is meer dat de gore zijn doel voorbij schiet en dat film totaal niet grappig of spannend te noemen is. Het kan je als kijker dan ook geen moer schelen wat er gebeurt wanneer opeens alle remmen los gaan. Daarnaast werd de gore ook echt puur op een zodanige manier gemaakt en in de film gezet om te shockeren, en dat stoorde me ontzettend. Je ziet dingen die echt ongelofelijk ziek zijn: zo wordt een mannelijk geslachtsdeel op een gegeven moment bewerkt met een spijker. Bij Jackson en Raimi was het gebruik van gore ook deels humoristisch, Fulci had naast gore ook spanning en sfeer in zijn film. Ittenbach heeft alleen gore, verder niets, en dat maakt dit toch echte bagger.

De Schijf
De beeldkwaliteit is ontzettend slecht, wat te verwachten is gezien het bronmateriaal ook van dergelijke kwaliteit is. De geluidsband is helemaal een hel, alles is gedubd. Op zich is dat niet erg (kijk naar de films van Fulci en Argento), maar hier is wel erg slordig te werk gegaan. Het lijkt alsof er totaal niet gekeken werd om de boel ook maar een beetje synchroon te laten lopen. Ook de simpele geluidseffecten (voetstappen, kuchen, etc.) kan iedere amateurfilmploeg nog wel beter opnemen en monteren. Het kan natuurlijk goed zijn dat het allemaal bewust werd gedaan, maar het voegt dan wel niks aan de film toe.

Er staan enkele trailers en tv-spotjes op de schijf, en een kleine making of. Deze making of is zowat interessanter dan de film, alleen zonde dat hij over een andere film gaat dan Black Past.






DVD

29/08/2011

Filmfreak Distributie

4:3

2.0 Duits

Nederlands

Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.