Film-O-Rama Beter Beeld & Geluid, home cinema Nieuws Buis Agenda Bios Welbeschouwd Columns Film-O-Rakel Film-O-Rama Afmelden Profiel Aanmelden Registeren

 

14/10/2010

Briefgeheim

Het is al vaker gezegd, maar ik zeg het nog maar een keer: Nederland doet het goed qua jeugd- en kinderfilms. In de topt 10 van best bezochte Nederlandse producties tussen 1991 en 2009 staan maar liefst zes jeugdproducties. Voorlopig hoogtepunt is natuurlijk Oorlogswinter dat het vorig jaar tot de shortlist van de Oscars wist te schoppen. Dit jaar is er weer een boek van Jan Terlouw verfilmd: Briefgeheim.



De 11-jarige Eva heeft het helemaal gehad met haar ruziënde ouders die geen tijd voor haar hebben en ze besluit van huis weg te lopen. Met hulp van haar vrienden Jackie en Thomas wil ze zich één dag verstoppen, zodat haar ouders heel erg ongerust worden. Eva komt echter een geheim over haar vader te weten waardoor haar wegloopactie uit de hand loopt én ze het vertrouwen in haar vader verliest. Samen met Jackie en Thomas gaat ze op onderzoek uit.

Vergeleken met Oorlogswinter kent Briefgeheim twee grote verschillen. Ten eerste is het script volledig vertaald naar 2010. De scriptschrijvers hebben heel veel mobieltjes in het verhaal uit 1973 moeten proppen en de iPod-oordopjes die Eva in de problemen brengen, zullen in het boek ook iets anders geweest zijn. Het resultaat is overtuigend, maar het maakt de film minder universeel dan jeugdfilms die zich in het verleden afspelen, zoals Oorlogswinter of bijvoorbeeld Kees de Jongen. Van de oudere jeugdigen wordt zo flink wat meer inlevingsvermogen verwacht, terwijl het voor de doelgroep (10- tot 14-jarigen, schat ik zo even) waarschijnlijk alleen maar spannender – want herkenbaarder – wordt.

Ten tweede is het verhaal van Briefgeheim op zichzelf behoorlijk “kinderlijk.” Drie prepubers die het opnemen tegen zware criminelen, ach, wat zullen we zeggen. Toch zal dit ook de doelgroep aanspreken, want hoewel de drie hoofdpersonages duidelijk nog kinderen zijn, worden ze wel serieus genomen in de problematische grote-mensen-wereld. Noem het een coming of age-film. De volwassen kijker moet hierdoor wel veel rekening houden met kinderlogica die zich vooral uit in het tempo van de film. Op het ene moment wordt er heel makkelijk door een plotontwikkeling heen gestapt; het volgende moment wordt een gebeurtenis weer te lang uitgerekt.

Dit gezegd hebbende, is Briefgeheim wel een geslaagde en spannende film – voor elke leeftijdsgroep. Spanningsconventies in muziek en cameravoering worden traditioneel maar degelijk toegepast; de jeugdige cast is overtuigend; de shots op het water zijn prachtig. Een spannend jongens- en meisjesverhaal dus, voor iedereen die zich nog graag tot die doelgroep rekent. Niet tijdloos, maar wie echt tot de juiste leeftijdscategorie behoort, mag een Oh’tje extra tellen.



Plaats uw reactie

theodoor op 14/10/2010

Helemaal eens met de opening: wij nederlanders mogen in onze handen klappen voor onze zeer redelijke filmindustrie (voor zo'n klein land), waarbij vooral de jeugdfilms vaak erg sterk zijn. Nederlandse kinderprogramma's en jeugdfilms zijn sterker, scherper en vaak ook gewaagder dan bijvoorbeeld Amerikaanse jeugdfilms. Naar een figuur als de bozige, mopperige en cynische Aart in Sesamstraat zou in de Amerikaanse Sesame Street zelfs niet géhint kunnen worden. Een studio als Bos Bros maakt fantastische verfilmingen van Annie M.g Schmidt (Otje en Minoes zijn jeugdsentiment), VPRO maakt lekker subversief entertainment (Theo en Thea, Rembo en Rembo, Villa Achterwerk) getalenteerde regisseurs als Joram Lursen, Martin van Koolhoven en Ben Sombogaart maken zeer redelijk kinderspul (Mijn Franse Tante Gazeuse, In Oranje, Oorlogswinter) en er is zelfs ongewoner en liever spul op de markt (Kikkerdril, Lepel). En vergeet briljant edutainment als Klokhuis niet.

Ik zit binnenkort dan ook in de zaal bij Briefgeheim.
Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.