Film-O-Rama Beter Beeld & Geluid, home cinema Nieuws Buis Agenda Bios Welbeschouwd Columns Film-O-Rakel Film-O-Rama Afmelden Profiel Aanmelden Registeren

 

08/10/2008

Eagle Eye

Dure nonsense

Op het moment dat u dit leest is de kans vrij groot dat Wanted nog in de filmzalen te zien zal zijn. Eagle Eye, de nieuwe film van regisseur D.J. Caruso, kent een soortgelijke opzet: een loser die ineens getrokken wordt in een wereld van geweld en complotten. Maar in tegenstelling tot het zich niet zo serieus nemende Wanted, en daardoor juist zo’n leuke film, is Eagle Eye een meer kritische blik. Het resultaat is, misschien juist door die serieuse houding, tegenvallend.



Eagle Eye is een hoogbegaafd computersysteem geleidt door Aria, een soort HAL-9000. Zij is in staat om in haar eentje de gehele nationale veiligheid van de Verenigde Staten op zich te nemen. Jerry Shaw, een medewerker in een copyshop, wordt “geactiveerd” door Aria om een complot tegen de natie te voorkomen. Een serie achtervolgingen is het gevolg waarbij Jerry stukje bij beetje achter de geheimzinnige waarheid komt. Hij wordt hierbij te hulp gestaan door single mom Rachel.

De opzet en dus de kritiek, namelijk de gevaren van het post 9/11 big brother idee, is natuurlijk een prima premisse voor een spannende actiethriller ware het niet dat Eagle Eye vrijwel constant de verkeerde beslissingen neemt. De film uiterst voorspelbaar, de verschillende verrassingen zie je mijlenver aankomen terwijl de karakters het allemaal niet lijken te snappen. De kritiek is oppervlakkig. Behalve een flauwe dialoog over de Patriot Act en enkele overduidelijke zinspelingen blijft het allemaal van een behoorlijk leeg niveau. In dat opzicht hadden de makers de serieuze ondertoon beter achterwege kunnen laten, iets wat Wanted op zeer overtuigende wijze wel wist te doen door een mix van effectieve humor en visuele flair. Eagle Eye mist beiden.

Daar komt bij dat Wanted werd geregisseerd door de talentvolle Timur Bekmambetov die prima aanvoelt hoe totale ongeloofwaardige actie fraai in beeld te brengen waardoor de kijker zich overgeeft aan de onzin. D.J. Caruso is een beperkte regisseur, wat vooral duidelijk wordt tijdens de belangrijkste scènes van de film, te weten de achtervolgingen. Deze achtervolgingen zijn zeer onoverzichtelijk in beeld gevat en werken danig op de zenuwen. En dan te bedenken dat Eagle Eye ook te zien is op het IMAX scherm, wat een marteling zal dat zijn. Heel veel onduidelijke close ups, schuddende camera’s en te snelle montage: er is vaak geen touw aan vast te knopen. In deze wereld lijken de acteurs verdwaald te raken. Shia LeBeouf houdt zich nog wel staande, maar acteurs met meer mogelijkheden zoals Billy Bob Thornton en Rosario Dawson zijn niet op hun plaats en worden afgescheept met tweederangs rolletjes.

Eagle Eye is dure nonsense, in de slechte zin van het woord. Matige actie die ook nog slecht in beeld wordt gebracht, een voorspelbaar verhaal met als dwaas toetje een climax die niets meer is dan een mislukte leen van Hitchcock’s The Man Who Knew Too Much. De zouteloze epiloog helpt daar niet bij. Het is erg jammer, want een dergelijk verhaal verdient een betere uitwerking. Misschien als Steven Spielberg, die als executive producer optreedt, het had gefilmd. Wie weet. D.J. Caruso toont zich in ieder geval nog een regisseur in opleiding, hopelijk met goed einde. Eagle Eye is hoe dan ook een brevet van onvermogen, het is dan ook aan te raden om Wanted te gaan bezoeken en Caruso’s film links te laten liggen als je echt fraaie onzin-actie wil zien.

riinyosa op 15/10/2008

Grappig; heb zondag de hele dag doorgebracht in de bios en heb daar achter elkaar Wanted en Eagle Eye gezien.

In beperkte mate snap ik de vergelijking met Wanted wel (al zou ik m meer langs Enemy of the State leggen) maar eigenlijk vond ik Eagle Eye zo slecht nog eens niet. Toegegeven, de film verloopt voorspelbaar en er valt genoeg op aan te merken maar het hoge tempo weet lange tijd het 1 en ander met succes te verbloemen.
Erwan op 16/10/2008

I don't know, I'm making this up as I go
Heb hem inmiddels voor de tweede keer gezien en vond hem niet zo dramatisch als de eerste keer. Blijf er echter bij dat het verhaal erg matig is en de actie zeer slecht in beeld gebracht, vooral de centrale auto-achtervolging vrij aan het begin van de film.