Film-O-Rama Beter Beeld & Geluid, home cinema Nieuws Buis Agenda Bios Welbeschouwd Columns Film-O-Rakel Film-O-Rama Afmelden Profiel Aanmelden Registeren

 

29/08/2008

Hellboy II: The Golden Army

Sketches

De internationale filmwereld  en diens afnemers, het publiek, houden - nee, leven - van hypes. The Dark Knight is een recent voorbeeld, The Lord of the Rings eerder. Ook de naam Guillermo Del Toro mag tot dit rijtje toegevoegd worden. Na matig interessante films als Mimic, Hellboy en Blade II kwam Del Toro ineens met de zeer succesvolle fantasy Pan's Labyrinth. Eén geweldige film en de hype rondom zijn persoon was geboren. Hellboy II: the Golden Army is Del Toro's nieuwste werk, maar helaas is deze titel weer een stap terug in kwaliteit.



Het "Del Toro wereldje" is hetzelfde gebleven, een veelvoud van rare wezens à la de Mos Eisley kroeg uit Star Wars. Verwacht dus handgemaakte poppen en andere creaties aangevuld met CGI in een surrealistische wereld met als achtergrond een fascistische ondertoon. Commercieel gezien weet de regisseur inmiddels wel hoe je een film op de markt moet brengen. Spijtig voor Hellboy II is helaas dat het filmverhaal echt helemaal niks voorstelt. Nou zijn superheldenfilms zelden te betrappen op diepgaande vertellingen, maar Hellboy II weet zelfs in dit genre een dieptepunt te bereiken. Een eeuwenoude en vage mythe wordt van stal gehaald om Hellboy en consorten tegenover de gezamenlijke vijand (ditmaal een elf met littekens) te zetten. De zeer voorspelbare vertelling kent daarnaast enkele oppervlakkige kroegtafel-moraliteiten rondom de slechte mensheid, alles geschreven door Del Toro zelf.

Daarmee heb je ongeveer een film van pakweg een uur te pakken, maar dus geen avondvullende bioscoop ervaring. Del Toro heeft daarom besloten de Dirty Harry aanpak toe te passen: bouw rondom je overkoepelende verhaal enkele niet ter zake doende subplotjes, noem het sketches zo je wil, en je hebt een film van twee uur. In het geval van Dirty Harry werkt het prima om Harry's meedogenloze houding extra te belichten, maar in het geval van Hellboy II lijkt het simpelweg gedaan om filmtijd te vullen en actiescènes te tonen. Denk hierbij onder meer aan een gevecht met een reuzenplant en een romantisch subplotje dat leidt tot een aardige dronken sketchscène.

Nou is Hellboy II geen rampzalige film geworden. De actie is fraai in beeld gebracht, zeker de scène in de veilingzaal met honderden krioelende wezens en de trollenmarkt kort hierna zijn fraai en een bewijs van de aanwezige kwaliteit bij Del Toro. Daarnaast zijn de personages voldoende uitgewerkt, waarbij vooral de toevoeging van Johann Krauss vermeldenswaardig is. Het is echter te weinig om te spreken van een geslaagde film. De actie leidt, ondanks de aankleding, gaandeweg de film meer en meer tot verveling. En met een matig verhaal zonder verdieping blijft er dan grosso modo niet meer over dan een standaard blockbuster die vanwege de hype rondom Del Toro wel zijn geld zal opbrengen. Verdiend is dit niet, typerend is het wel.