Het wordt voor ons de eerste keer, maar het IFFR gaat zijn veertigste editie in. In het Romeins komt dat neer op de letters XL en dat heeft de organisatie letterlijk genomen. Zodoende is het festival uitgebreid met 40 plekken in Rotterdam die zijn verkleed als festivallocatie. En uiteraard kent het festival van 26 januari t/m 6 februari weer een programma waar je met de beste wil niet alles van kunt zien. Dat gaat onze Evert dus niet redden, maar een deel ervan trekt toch wel aan zijn neus voorbij. En op uw beurt ziet u dat hier weer voorbij komen...
IFFR Slot
De veertigste editie van het IFFR is weer afgelopen. Het festival het het thema XL, wat niet gold voor de bezoekers, maar wel voor het totaal aantal verkochte kaartjes. Ik zag zelf een stuk minder dan in voorgaande jaren, en wellicht dat de resultaten me daarom iets tegenvielen. Ik zag genoeg goede films, maar dat waren ook vaak de grotere namen die binnenkort ook in de rest van Nederland te zien zullen zijn. Bij de kleinere films zaten helaas minder uitschieters naar boven. In dit laatste deel van onze verslaggeving start ik met een dieptepunt, maar ik eindig gelukkig positief met de films die mij dit jaar zullen bijblijven.
meer...
Curling en Film Socialisme
Ook ik heb het International Film Festival Rotterdam bezocht, en hoewel dat niet speciaal voor Filmorama was kon ik het niet laten om over deze twee films wat op papier te kalken. Toegegeven, de titel van het stukje is niet helemaal eerlijk gekozen want in de film Curling zit maar dertig seconden van de weinig uitnodigende sport. Maar het zegt wel iets over mijn verwachtingen van beide films. Curling had ik snel uitgekozen, zonder ook maar iets te lezen over de film behalve de titel. Naar de nieuwe Godard keek ik wel van te voren uit. Curling verraste mij positief en van Godards Film Socialisme zou ik haast willen dat ik hem nooit gezien had.
meer...
Het foute register
Het is een vraag die me in Rotterdam wel vaker bezighoudt: hoe zijn ze er in vredesnaam op gekomen deze film te selecteren? Dit jaar vroeg ik het me vooral af bij Red Eagle . Het antwoord is vrij simpel: regisseur Wisit Sasanatieng is een oude festivalbekende. Zijn debuutfilm Tears of the Black Tiger ging in 2002 op het IFFR in première, en ook zijn andere films hebben op vele filmfestivals gedraaid. Maar Red Eagle is een commerciële actiefilm gemaakt voor een commerciële studio met (hopelijk) weinig pretenties. Niet direct de eerste film die je verwacht in Rotterdam.
meer...
Bijbels, berustend en een boel ellende
We bouwen het langzaam op met ditmaal drie films. Die zelf dan weer afbouwen in kwaliteit...
meer...
Talenten en ontdekkingen
Een filmfestival is de perfecte plek om nieuw talent te ontdekken. Niet voor niets is het bioscoopbezoek op festivals ook altijd vele malen spannender dan normaal bioscoopbezoek. Als de lichten doven en de Rotterdamse festivaltijger ons strak aankijkt houd ik mijn adem in. Ga ik een ontdekking doen? Spannend. Één van mijn eerste festivalfilms was zo’n ontdekking. Maar, zo bleek later, dit lag meer aan mij dan aan de filmmaker. Want de filmmaker in kwestie was Jan Svankmajer, wereldberoemd en een grote inspiratiebron voor regisseurs als Terry Gilliam. Voor mij was de beste man echter wel een nieuwe ontdekking, wat dit jaar voor mij direct al tot een geslaagd festival maakt.
meer...
De cooohnnaisseurs: nog meer IFFR 2011
Omdat je nooit genoeg suggesties van de kenners kan hebben, vroegen we na Peter van Hoof ook Gertjan Zuilhof naar een aantal tips tijdens het IFFR.
meer...
De cooohnnaisseurs: IFFR 2011
Tuurlijk geven wij ook tips weg voor het aankomende IFFR (26 januari t/m 6 februari), maar het voegt natuurlijk wel wat toe als de echte kenners (of zoals de Franse Filmoramezen zouden zeggen: de cooohnnaisseurs) een woordje doen.
meer...
International Film Festival Rotterdam
Bijna 300 films zijn er vanaf vandaag in Rotterdam te zien. De indrukwekkende hoeveelheid en verscheidenheid van het programma zijn de zegen en de vloek van IFFR. De grote maakt het elk jaar een festival van vele ontdekkingen, maar tegelijkertijd ook een festival van vele teleurstellingen. Een spannend festival, waar ik vorig jaar met Lebanon één van mijn mooiste bioscoopervaringen van het jaar beleefde en met Vlees het absolute dieptepunt. Editie 40 van het grootste filmfestival van Nederland barst vandaag los.
meer...