Film-O-Rama Beter Beeld & Geluid, home cinema Nieuws Buis Agenda Bios Welbeschouwd Columns Film-O-Rakel Film-O-Rama Afmelden Profiel Aanmelden Registeren

 

19/11/2010

Ju Dou

Zhang Yimou is een van de meest gevierde regisseurs uit China. Vandaag de dag staat hij vooral bekend om zijn spectaculaire martial artsfilms House of the Flying Dagger en het meesterwerk Hero. Zhang Yimou heeft echter meer drama’s, zoals Raise the Red Lantern en To Live, op zijn naam staan dan spectaculaire martial artsfilms. Zijn films hebben een gemene deler: fantastische cinematografie. Elke film die ik tot nu toe van de beste man zag was een lust voor het oog. Zijn derde film en de film waar hij ook bekend mee is geworden wordt nu uitgebracht op dvd onder de noemer ‘Cinema Classics’. De vroege films van Yimou staan niet bekend om hun beste beeldkwaliteit, iets wat grotendeels aan het bronmateriaal ligt. Bij deze uitgave is dat helaas niet anders.



Ju Dou speelt zich af in het China uit de jaren twintig van de vorige eeuw. Yang Jin-Shan heeft een succesvol textielbedrijf, echter heeft de oudere man nog geen vrouw en dus komt de kans op nageslacht in gevaar. Hij koopt de jonge en beeldschone Ju Dou om haar te trouwen. Als Jin-Shan echter impotent blijkt, wordt hij steeds gemener tegen Ju Dou. Ze wordt als slaaf behandeld en Jin-Shan mishandelt haar geregeld. Ju Dou zoekt troost bij de neef van Jin-Shan. Als uit hun geheime relatie een kind voortkomt, wordt de situatie alleen maar complexer in een tijd waarin eer zeer belangrijk is; de familie en kennissen van Jin-Shan zitten er dan ook bovenop. Het kind zou een wonder zijn en Jin-Shan doet zijn best om het kind te overtuigen dat hij de biologische vader is. Jin-Shans neef en Ju Dou zien dit met pijn in het hart toe.

Ju Dou
was destijds de derde samenwerking met de Chinese schone Gong Li en een groot succes. Ondanks dat de Chinese overheid de film een tijd verboden heeft, is het de eerste film uit China die genomineerd werd voor beste buitenlandse film bij de Oscars. Samen met het eveneens succesvolle Red Sorghum betekende dit de doorbraak voor Zhang Yimou en Gong Li en samen hebben ze nog vele succesvolle films gemaakt.

Yimou heeft samen met zijn cinematografen fantastisch werk geleverd in de vorm van Ju Dou. De shots waarin de zon de grote en kleurrijke lakens van tegenlicht voorziet zijn fenomenaal. Deze veelvuldig terugkerende gekleurde lakens doen me trouwens ook denken aan het gevecht in Hero, waarin Tony Leung en Doaming Chen elkaar te lijf gaan tussen de lange groene lakens in het kasteel. Kleur is sowieso een belangrijk terugkerend onderdeel in Yimous latere werk en Ju Dou lijkt daar de voorloper van.

Het dramatisch aspect is eveneens erg sterk uitgevoerd, al ligt het tempo soms wat te laag. Wei Li is fantastisch als tirannieke eigenaar van de textielfabriek, vooral na de ‘metamorfose’ (om eventuele spoilers te voorkomen) is zijn acteerwerk geweldig. Maar bovenal maakt het samenspel tussen Gong Li en Boatian Li dit tot een klassieker van de Chinese cinema. Hun geheime verhouding bestaat uit momenten van intimiteit, want als het geheim uitkomt, zal hun vermoedelijk de dood wachten. Dit geeft de scènes tussen de twee net dat beetje extra.

De schijf
Zoals ik in het begin aanhaalde hebben de vroege films van Zhang Yimou, uitgebracht op dvd, een niet al te beste beeldkwaliteit, iets wat vermoedelijk aan het bronmateriaal ligt. Ook in dit geval is de beeldkwaliteit ver onder de maat, al zitten er gelukkig ook enkele scènes in met een acceptabele beeldkwaliteit. In de ene scène lijkt het of het celluloid de meest bizarre omstandigheden heeft moeten doorstaan terwijl de daaropvolgende scène goed van acceptabele kwaliteit kan zijn. De vraag is of dit echt veel afbreuk doet aan de film, ik ben geneigd te zeggen van niet. Het zou zonde zijn om deze fantastische film links te laten liggen vanwege de mindere beeldkwaliteit, en gelukkig zijn de meeste cinematografisch sterke scènes het best bewaard gebleven, zo lijkt.

Men zal ongetwijfeld zijn best gedaan hebben op het restaureren en gezien het karige bronmateriaal kan ik ze daarop moeilijk afstraffen. Wat wel een grote misser is, is de beeldverhouding. De film is origineel geschoten in 1.66:1, wat neer zou komen op kleine zwarte randen links en rechts op een normale breedbeeldtelevisie. Echter heeft men er voor gekozen om dit formaat in 4:3 te proppen, wat resulteert in een veel kleiner beeld met wel de originele aspectratio, erg zonde.

De dvd bevat overigens helaas geen extra's.




DVD

31/10/2010

Video/Film Express

1.33:1 letterbox

Dolby Digital 2.0

Nederlands of Engels

Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.