Film-O-Rama Beter Beeld & Geluid, home cinema Nieuws Buis Agenda Bios Welbeschouwd Columns Film-O-Rakel Film-O-Rama Afmelden Profiel Aanmelden Registeren

 

26/10/2011

The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn

Meesterlijk ouderwets avontuur met moderne technologie

In een jaar vol remakes, reboots en re-nogwats oogt The Adventures of Tintin nog het meest veelbelovend: regisseur Steven Spielberg en producent Peter Jackson, componist John Williams en een scenario van Joe Cornish en Edgar Wright. Een vooohltreffer, lijkt me zo. Toch waren velen sceptisch over de manier waarop de film werd gemaakt: motion capture, à la A Christmas Carol. Het leverde niet de meest memorabele films op en sommigen (zoals Beowulf) zijn inmiddels hopeloos verouderd. Met Tintin staat er veel op het spel: kan filmlegende Steven Spielberg de geliefde journalist goed in beeld brengen?



The Secret of the Unicorn volgt de tamelijk jonge journalist Tintin en zijn hond Snowy. Wanneer hij op een rommelmarkt een miniatuur van een schip geheten The Unicorn bemachtigd, raakt hij verstrikt in een eeuwenoude strijd tussen goed en kwaad. Samen met de agenten Thompson en Thomson en een constant bezopen kapitein Haddock is het aan hem het mysterie op te lossen voordat de slechteriken dit doen.

Vanaf de eerste paar beelden is het duidelijk wie hier aan het werk is: de film zit van begin tot eind onder de vingerafdrukken van Spielberg en de charmante soundtrack van John Williams geeft het geheel een bijna Indiana Jones-achtige sfeer. Wat niet vreemd is te weten dat zonder Jones, Spielberg waarschijnlijk nooit aan Tintin was begonnen. Die link is ook snel gelegd dankzij de talloze setpieces, het speurwerk van Tintin en de overduidelijke antagonist. Het had afgezaagd kunnen zijn, maar Spielberg's expertise is meer dan een formule alleen en hij weet een film, die het begin jaren 80 goed had gedaan, in deze tijd fris te doen aanvoelen.

Dat is mede te danken aan de motion capture. Een inmiddels bevuilde term ("Waarom gebruiken ze niet gewoon echte mensen") die dankzij Tintin een behoorlijke wasbeurt krijgt. Spielberg weet middels een perfecte combinatie van cartoon en realisme de technologie tot nieuwe hoogten te brengen. Ongetwijfeld is de techniek het afgelopen jaar nog beter geworden, maar hier loopt Spielberg niet mee te pronken. Waar films als A Christmas Carol hun uiterste best deden alle hoeken en gaten van de technologie te verkennen, doet Spielberg het een stuk subtieler. Na een paar minuten valt het ongeveer niet eens meer op dat we naar animatie aan het kijken zijn.

Het verhaal is de drijvende kracht in Tintin en hoewel er hier en daar wel duidelijk ook vanuit een technologisch standpunt is nagedacht (zoals een schip dat zich door woestijnheuvels beukt), blijft de plot het onderwerp van de film. Dat is wel eens een fijne afwisseling. Mooi om naar te kijken en "zet je verstand op 0" is bijna niet meer van deze tijd en Spielberg begrijpt dit dooohnders goed. Het verhaal zit vol met perfecte timing, dialoog en twists waardoor je van begin tot eind op het puntje van je stoel zit.

Wat The Secret of the Unicorn een voltreffer maakt is de authenticiteit. Het is een film vol ouderwets avontuur en geslaagde humor met fantastische actiescènes en animatie. Met sterk acteerwerk van Andy Serkis als Haddock en Jamie Bell als Tintin en een buitengewoon geslaagde score van John Williams himself verbreekt The Secret of the Unicorn eindelijk de muur tussen live action en animatie. Tintin is in ieder geval de beste motion capture-film tot nu toe gemaakt, maar doet ook mee voor beste film van het jaar. 

Plaats uw reactie

Albert op 26/10/2011

Een genot om naar te kijken. Zoals Kees zegt is de animatie simpelweg verbluffend! En Spielberg heeft de vrijheid die de animatie biedt naar hartelust aangegrepen om idiote camerabewegingen, overgangen en mise-en-scene te creeëren. De karakters en de camera zijn verwikkeld in een elegante dans, zodat alles zo goed mogelijk en mooi mogelijk in beeld komt. Het is fris, het is vrolijk en het is spectaculair. Het plezier spat van het scherm af. Zonder twijfel één van de beste films van het jaar.
theodoor op 27/10/2011

Martin calls to say he's sending old electrical equipment. That's good we can always use some more electrical equipment.
Mee eens. Overigens verkent deze film volgens mij juist wel de hoeken en gaten van de motion capture-technologie, zoals de briljante overgangen in de montage die albert noemde, maar ook in de achtervolging in het woestijndorpje. Dat bestaat praktisch uit een enkele camerabeweging, afgezien wat cuts aan begin en eind.
Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.