Film-O-Rama Beter Beeld & Geluid, home cinema Nieuws Buis Agenda Bios Welbeschouwd Columns Film-O-Rakel Film-O-Rama Afmelden Profiel Aanmelden Registeren

 

12/10/2011

The Change-Up

Aan de formule verandert weinig...

Hoe vaak heb je je niet voorgesteld hoe het is om iemand anders te zijn? Hoe zou het zijn om het leven te hebben van een bekende rockster of wat zou je doen als je de president was van de Verenigde Staten? Wij zitten opgesloten in ons eigen lichaam en ons eigen leven, maar voor fantasiefabriek Hollywood is dat een uitgelezen kans om deze dagdromen te verwezenlijken. Zo hebben we dit scenario al voorbij zien komen in Freaky Friday, It’s a Boy Girl Thing en The Hot Chick, maar deze keer zijn het Jason Bateman en Ryan Reynolds die van gedaante wisselen in The Change-Up.



Mitch (Ryan Reynolds) & Dave (Jason Bateman) zijn al jaren vrienden van elkaar, maar zijn de laatste jaren wat uit elkaar gegroeid. Dave is een succesvolle advocaat die een gezin heeft met zijn mooie vrouw Jamie (Leslie Mann) en twee jongen kinderen. Maar stiekem voelt hij zich ook een beetje aangetrokken tot zijn woest aantrekkelijke collega Sabrina (Olivia Wilde). Mitch is een onvolwassen, knappe en werkloze acteur, die hoopt op zijn grote doorbraak die maar niet lijkt te komen. Maar hij heeft talloze scharrels en kent de namen voor alle mogelijke seksstandjes uit zijn hoofd. Hun levens kunnen bijna niet verschillender zijn, maar beide missen ze iets. Als ze op een avondje samen op stap zijn en een drankje te veel op hebben, besluiten ze om hun blaas te ontlasten in de fontijn in het park. Terwijl ze daar staan verzuchten ze op hetzelfde moment: “Ik wilde dat ik jouw leven had”. En zie daar, welk een mirakel: de volgende dag worden ze allebei wakker in de ander in zijn lichaam. Mitch ligt naast Jamie en moet opeens twee kinderen verzorgen, Dave moet Mitch zijn audities en scharrels onderhouden. Maar wacht! Betekent dat niet ook dat Mitch het bed moet delen met de vrouw van zijn beste vriend? En gaat Dave niet vreemd als hij de bloemetjes buiten zet met andere vrouwen?

Dit soort interessante vragen komen wel aan bod in de film, maar de conflicten worden gemeden als de pest door schrijvers Jon Lucas en Scot Moore. “Het is maar een (b)romantische komedie” moeten ze hebben gedacht, “we willen liever niet dat het te serieus wordt.” Dus er wordt uitgeweken naar excuses, zoals dat Jamie die dag toevallig Thais eten heeft gegeten en aan de schijterij is, waardoor bij Mitch alle lust als sneeuw voor de zon verdwijnt. En Dave moet wellicht auditeren voor een pornofilm, maar het is een softporno, waarbij hij alleen zijn duim in de anus van een actrice hoeft te stoppen. Zijn rits blijft gelukkig dicht. De scharrel van Mitch blijkt dan ook nog hoogzwanger te zijn en dat is ook niet echt een turn-on voor Dave.

Zo flirt The Change-Up met de spannende elementen van het concept, maar is de uitwerking Hollywood-braaf. Mitch moet als Dave een grote overname regelen van het advocatenkantoor en slaat de plank natuurlijk volledig mis op alle fronten, maar zijn “vernieuwende strategie” blijkt toch te werken. Dave heeft eindelijk een kans op een avontuurtje met seksbom Sabrina, maar kiest op het moment suprême toch voor zijn vrouw en kinderen. Uiteindelijk komen ze natuurlijk weer in hun eigen lichaam terecht en hebben ze geleerd blij te zijn met het leven dat ze hebben.

Het is een echte teleurstelling van het schrijversduo, aangezien ze ook verantwoordelijk waren voor het scenario van The Hangover, dat wel hilarisch was. En het is spijtig van de cast, want Ryan Reynolds en Jason Bateman hebben een leuke chemie en het is aardig om ze elkaar te zien spelen. De karakters zijn helaas niet bijzonder genoeg om er van te kunnen genieten. Hadden de schrijvers niet één van de personages een opvallende manier van spreken kunnen geven, of een uitgesproken lichaamstaal? Gemiste kansen op het gehele front. Zo ook de woest aantrekkelijke Olivia Wilde. Ze blijft “de aantrekkelijke meid” en wordt nooit meer dan een doelwit van mannelijke lust. De grappen zijn ook nog kinderachtig flauw, tenzij je blij wordt van een baby die in iemands gezicht poept.

Ik kan begrijpen dat The Change-Up niet al te complex wil zijn en een positieve boodschap wil uitdragen. Films als The Hangover of The Wedding Crashers doen niet anders en doen dit uitstekend. Maar als de schrijvers moeten overgaan tot totaal ongeloofwaardige constructies, omdat een personage het verkeerde pad op dreigt te gaan en de Hollywood-norm dicteert dat dat niet mag, dan is het een lachtertje van een boodschap die de film uitdraagt. Zelfs Olivia Wilde in nietsverhullende outfits kan de stank van deze film niet verbergen. Een stank van bevuilde luiers.

Plaats uw reactie

asetjfoc6a op 18/12/2016

next page cheap zoloft soft tabs viagra Strattera Sale benicar online
Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.