Film-O-Rama Beter Beeld & Geluid, home cinema Nieuws Buis Agenda Bios Welbeschouwd Columns Film-O-Rakel Film-O-Rama Afmelden Profiel Aanmelden Registeren

 

14/09/2010

Vincere

Het bevechten van het onmogelijke

Historische films hebben het niet makkelijk. Aan de ene kant mag het verhaal niet te ver van de waarheid staan, maar het moet aan de andere kant wel op een bepaalde manier gestroomlijnd worden zodat het een groter publiek kan bekoren. Vincere lijkt precies tussen deze twee kanten te steken. Enerzijds lijkt het heel graag meer te willen maken van het verhaal, maar anderzijds wil het ook niet uit de bocht schieten en daarmee de betrokkenen boos maken. Daarmee kun je dus enkel stellen dat het verhaal feitelijk niet enorm veel om het lijf heeft. Hoewel tragisch en een interessante kant van een onderbelicht stukje Italiaanse geschiedenis heeft het niet genoeg in zich om tot een meeslepende film te leiden. Toch had er meer uitgehaald kunnen worden dan dat de regisseur Marco Bellocchi doet. Veel meer.



De film gaat over de verhouding tussen Ida Dalser en Benito Mussolini. Dalser werd de eerste vrouw van Mussolini in 1914, toen hij nog een een bevlogen socialist was. Een jaar later kregen ze hun eerste kind. In datzelfde jaar trouwde Mussolini met een andere vrouw: Rachele Guidi. Na de eerste wereldoorlog veranderde zijn politieke houding, bekeerde hij zich tot het fascisme en erkende hij Ida Dalser niet als zijn vrouw; net zo min als hij hun zoon nog erkende. De film speelt eigenlijk op twee vlakken. Aan de ene kant is het een karakterschets van een vrouw die niet op kan geven; ze weigert de man los te laten die haar zo in de steek liet maar van wie ze nog steeds houdt. Een andere kant van de film is de transformatie van de Mussolini voor de eerste wereldoorlog - met Dalser en als socialist - in die van er na, de fascist die koud de rug toekeert tegenover de vrouw die hem jaren terug zo dierbaar was.

De verhaallijn van Dalser om te vechten voor haar erkenning is vanzelfsprekend nauw verbonden met de transformatie van Mussolini. De reden van die transformatie is onduidelijk, want Dalser is zelf niet politiek betrokken bij een ideologie en Mussolini's nieuwe vrouw is noch voor het geld noch voor de connecties gunstig. Het zal dus altijd onduidelijk blijven waarom hij niets meer moest hebben van Dalser: wellicht hield hij echt van zijn nieuwe vrouw, misschien was hij nooit enorm geïnteresseerd in Dalser of mogelijk was hij bang wat het publiek ervan zou vinden als hij met twee vrouwen getrouwd was. Hoe dan ook, voor de kijker is het duidelijk dat Dalser haar man verloren heeft en zelf zouden we zeggen: ‘geef het op, zoek een nieuw leven’.  Maar toch voelen we met haar mee, deels uit bewondering dat ze voor een hopeloze zaak toch uit pure passie vol blijft houden en deels omdat ze juist de underdog is tegenover een overweldigende tegenstander en uiteindelijk, en misschien zelfs vooral, omdat ze het gelijk aan haar kant heeft staan.

Die vastberadenheid wordt schitterend vertolkt door Giovanna Mezzogiorno. In haar rol vertolkt ze eigenlijk de hele Italiaanse cinema: passie, temperament, waanzin en dramatiek zonder dat het ooit overdreven of onnatuurlijk aandoet. De film ziet er ook fraai uit, mooi en rustig geschoten. De keerzijde is dat het inhoudelijk niet zo enorm veel om het lijf heeft. Dalser blijft vechten voor haar erkenning. De tegenstand is te overweldigend. Dat is het dan ook. De film had meer impact kunnen hebben als het wat meer was uitgewerkt. In de twee uur gaan we in sneltreinvaart van de tijd voor de eerste wereldoorlog tot vlak voor de tweede wereldoorlog: wie bepaalde mensen zijn, wat hun relaties zijn, uitwerkingen van personages en hun motivaties. Het voelt sterk aan alsof ze een paar scènes meer nodig hadden om een blijvende indruk achter te laten. Nu zal de film, net als Ida Dalser, snel in de vergetelheid raken.

De dvd
De beeldkwaliteit is net voldoende, met name bij donkere scènes ziet het er zwak uit. De extra’s zijn ook verwaarloosbaar, naast vier trailer een kort interview met Marco Bellocchio en Giovanna Mezzogiorno van een paar minuten.



DVD

14/09/2010

Homescreen

16:9 anamorphic

Italiaans DD 5.1

Nederlands, Frans

Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.