
Door Kees van Dijkhuizen
16/09/2010
Kick-Ass (Blu-Ray)
Retegoed vermaak
Het is het tijdperk van het stripboek. Als er iets is wat we van de afgelopen jaren hebben geleerd, dan is het dat superhelden en andere voorheen getekende ongein het goed doet op het doek. Niet gek dus dat productiemaatschappijen zich massaal op bronmateriaal werpen waarin iemand een pak aantrekt en misdaad gaat bestrijden; zo overal behalve bij Kick-Ass. Niemand moest er wat van. Een 11-jarig meisje met zo'n vuile mond dat benen afhakt? Ben je wel goed snik? Dat soort opmerkingen klonken zo'n beetje overal plaats waar Matthew Vaughn het idee pitchte. Uiteindelijk is de film kleinschalig geproduceerd; de creatieve vrijheid die volgde, resulteerde in een van de meest schokkende, laaiende en bovenal vette superheldenfilms van onze generatie.'Waarom wil iedereen Paris Hilton zijn, maar niemand Spider-Man?' Die vraag stelt Dave Lazweski zichzelf, een jongen die niet goed in sport, wiskunde of meisjes is, maar simpelweg 'bestaat'. Zijn passie voor superhelden komt in een stroomversnelling terecht als hij op het idee komt er zelf een te worden: Kick-Ass, compleet met een op het internet gevonden scubapak en batons. Al snel leert hij dat het gebrek aan krachten toch wel een probleem wordt als je het opneemt tegen vijf man, al lijkt Hit-Girl hier geen problemen mee te hebben. De 11-jarige Dora the Explorer from Hell hakt drugsdealers en criminelen in mootjes samen met haar vader, Big Daddy. In hun wraakactie tegen drugsopperhoofd Frank D'Amico raakt al snel ook Dave betrokken en er zit niks anders meer op dan retegoed kont te schoppen.
Sla een pagina open van Kick-Ass' bronmateriaal - Mark Millars inmiddels befaamde hoogtepunt - en de kans is vrij groot dat op één pagina een onmenselijke hoeveelheid bloed, grof taalgebruik en geweld aanwezig is. Het is niet de makkelijkste film om te maken, dat mogen we best stellen. Vaughns visie is dan ook iets ingetogener en iets minder expliciet, doch trouw aan het bronmateriaal. Bij een film als Kick-Ass is dat cruciaal; de fans hebben het eerste en laatste oordeel over het succes. Het resultaat is een vermakelijke film voor zowel de nieuwkomer als de striplezer. Met genoeg verwijzingen naar de hedendaagse cultuur en een hoofdpersoon waar iedereen zich in kan vinden, is Kick-Ass van begin tot eind vermakelijk.
Het is misschien niet ieders kopje thee. Een drugsdealer die in een reuzemagnetron wordt geplaatst en na enkele seconden uit elkaar spat, dat valt wellicht niet bij iedereen in smaak. Het is op die momenten van net-niet humor en net-niet actie dat de film wellicht wat langzaam lijkt te gaan, maar zelfs dan houdt Kick-Ass een goed lopend tempo aan. De vernieuwing, verrassing en op een vreemde manier ook het realisme mengen samen tot een goed geproportioneerde mix van actie en humor met een vleug romance. Natuurlijk kent de film ook zijn mindere momenten, maar een film zonder is niet voor te stellen.
Actie, humor, romantiek, Nicolas Cage; deze film heeft het allemaal. Het werd tijd dat de grimmige richting die het superheldengenre inging, plaatsmaakte voor compleet het tegenovergestelde: simpel, doodgewoon vermaak. Kick-Ass biedt dat in de beste manier. Dat de film compleet onafhankelijk gefinancierd is, is een goede bonus. De tijd van de megabudgets is voorbij en dat brengt het genre terug naar waar het allemaal om ging: fijne personages, sterke verhalen en onzinnig geweld. Heerlijk.
De Schijf
Kick-Ass verschijnt op Blu-Ray met een sterke transfer. Het beeld is zuiver en scherp, maar vooral fantastisch kleurvol. Zelden wordt een film zo rijk gemixt en het geeft Kick-Ass net dat beetje meer. Het resultaat is een van de meest levendige transfers op Blu-Ray in de huidige markt. Zoals in een van de extra's te merken is, besteedt regisseur Matthew Vaughn veel aandacht aan het mixen van zijn geluid. Dat is tijdens het kijken van de film ook zeer duidelijk: elk geluid zoeft van kant naar kant en in de stillere scènes is dialoog scherp en helder. Hopelijk doet de 5.1 track niet onder voor de 7.1 track op de Amerikaanse release. Het hoogtepunt zit medio hoofdstuk 10, waar John Murphys score voor Sunshine een cameo maakt. De Nederlandse ondertiteling is in een goed te lezen lettertype en de vertaling is redelijk goed gelukt.
Bij de extra's vinden we twee documentaires (waarvan één opgedeeld in vier stukken); A New Kind of Superhero: The Making of Kick-Ass (144 min, 1080p) gaat over het maken en financieren van een low-budget film met big-budget doeleinden. We volgen vooral regisseur Matthew Vaughn door verscheidene delen van het proces, waaronder een catastrofale soundmix (de ontevredenheid op zijn gezicht is van mijlen af te zien) en het trainen van de 11-jarige Chloë Grace Moretz. De documentaire is sterk en wijkt af van de standaard structuur, waardoor we een goed overzicht krijgen hoe de film tot stand is gekomen. De tweede documentaire, It's On: The Comic Book Origin (21 min, 1080p) is wellicht alleen weggelegd voor degenen die de strip gelezen hebben. Ook hier is interessante informatie te vinden over de ambitie achter de strip en het onverwachte succes dat volgde. Schrijver Mark Millar behandelt zijn collega's bij inkt en kleur, oorspronkelijke ideeën en komende delen in de reeks. Tenslotte is ook de teasertrailer in SD aanwezig.
De lading materiaal is meer dan voldoende, maar de schijf mist de interactieve modus die wel op de Amerikaanse release staat, met Picture-in-Picture interviews tijdens het kijken van de film. Daarbij is de kwaliteit van de extra's misschien wel HD, maar kampt het beeld met constante ghosting die het kijken behoorlijk onprettig maken. Daarbij is het goed luisteren geblazen (zeker wanneer de Schotse Millar aan het woord is) want de extra's bevatten geen ondertiteling. Ook het aankleden van de schijf had wat stijlvoller gekund; twee menu's met dezelfde achtergrond en muziek zijn een film als Kick-Ass niet echt waardig.







Blu-ray

16/09/2010

A-Film

1080p 16:9 (2.35)

DTS-HD Master 5.1 Engels

Nederlands
