Door Ronald Rijntjes
10/12/2017
'De omroep vond dit een moeilijk verhaal om te vertellen'
In gesprek met regisseur Alain Darborg en acteurs Dragomir Mrsic en Rakel Wärmländer
Voor de release van de nieuwe spannende Scandinavische politieserie Alex, sprak Filmorama.nl met de regisseur Alain Darborg en hoofdrolspelers Dragomir Mrsic en Rakel Wärmländer. Om eens te horen hoe deze serie tot stand is gekomen en waarom het tien jaar heeft geduurd voordat het gemaakt kon worden.
Hoe is de serie Alex ontstaan?
Alain: Dit is op mijn pad gekomen via Dragomir. Wij kennen elkaar al lang en wonen vlakbij elkaar. Dragomir: Wij zijn al lang bevriend via een bekende van ons beiden. En zo zijn we al met elkaar in omgang gekomen. Ik liep al vrij lang rond met het idee van Alex. De omroep vond dit een moeilijk verhaal om te vertellen, dit was 8 tot 10 jaar geleden. Zij vonden het niet een goed idee om corruptie te laten zien die plaatsvind binnen de politie. Ik had toen een pilot gemaakt van 30 minuten. Uiteindelijk begonnen we het project 2 jaar geleden. In maart 2016 begonnen we met draaien en in november 2016 was het gereed. Binnen acht maanden hadden we alles klaar inclusief het editen, muziek ect. Alain: daarom ben ik nu gescheiden, haha.
Het is met veel gevoel gefilmd, is dat de bedoeling?
Jazeker, we willen de kijker echt het gevoel geven dat ze er midden in zitten. En daarbij is het de bedoeling geweest om het meer op een filmische manier in beeld te brengen.
Hoe kwam jij bij dit project, Rakel?
Ik kwam pas later bij het project, toen ik gebeld werd door mijn agent. Ik heb een paar audities gedaan en toen ben ik erbij gekomen. En daar ben ik erg blij mee.
Wat maakt jullie een goed en sterk team?
Wij hebben dezelfde waarden en achtergrond. Familie is erg belangrijk voor ons en we zijn stabiel. We nemen ons werk serieus. Gaan voor kwaliteit. En dan ook nog eens dat Rakel heel geschoold is en Dragomir er juist puur in gegroeid is. Hierdoor vullen zij elkaar dan ook goed aan in de serie.
Is er improvisatievrijheid?
Alain: Ja, die is er zeker. We hebben het juist veel ruimte gegeven. Er ligt wel een script, maar tijdens het draaien kwamen wij er achter dat dit nodig was. Dragomir: We gebruikten niet alleen Zweeds, maar ook Europese talen, met name in het vloeken. Zoals “shit” en “fuck” in plaats van “hellwetter”.
Is de vlecht jou handtekening in de serie Rakel?
Rakel: Ik wilde iets vrouwelijks, maar dat het niet te liefelijk is. En toen kwamen we op de vlecht. Bij veel serie ziet de vrouw er te mooi uit. Voor mij voelde het ook vertrouwd. Dragomir: Het gaat om de details en goed dat je die ziet, want de vlecht geeft hier zeker wel een toevoeging aan haar personage. Rakel: Soms komt het anders over, waardoor je al snel te jong overkomt.
Staat het ook in relatie met de lesbische-relatie? Jazeker, dat heeft er ook mee te maken. Het maakt je stoerder en iets mannelijker, haha.
Hoe is het om in een tv-serie te spelen in plaats van film?
Dragomir: Ik zie dit als mijn kindje. Hier hou-hou ik van. Het maakt niet uit of het nu een grote of kleine productie is. Het gaat met name om het samen werken met de mensen om iets moois te maken.
Wat fascineert jou aan het personage Alex?
Dragomir: Hij heeft een toewijding voor de dingen die hij doet. Hij houdt van zijn familie. Die staan voorop en daar doet hij alles voor. Een seriemoordenaar heeft dat niet en Alex wel. Liefde staat voorop en ook al doet hij verkeerde dingen, dat doet hij wel voor zijn geliefden. Hij blijft bewuste keuzes maken, ook al heeft het gevolgen voor hemzelf.
Wat maakt Frida, haar personage?
Tja, ze is puur en geeft zichzelf over aan wat er om haar heen gebeurt. Je ziet haar groeien. Dragomir: Eerst ben je ijs en dan wordt je water, het is niet alleen zwart-wit. Je past je aan op de omgeving. Ze ontdekt zichzelf, maar de relaties liggen ook ingewikkeld. Frida had een relatie met Alex, ligt dwars met haar vader en is lesbisch.
Hoe heb je je voorbereid op deze rol?
Rakel: Ik had een persoonlijke trainer. In het begin dacht ik al van, ojee ga ik dit echt doen? Dit is lichamelijk en fysiek behoorlijk zwaar. En niet alles ging in een keer, maar moest in meerdere takes gedaan worden. Je moet echt 100 procent geven. Je doet echt de vechtscènes, waarbij een zware man op je valt of je aanvalt. Je kan jezelf snel blesseren. Dus daar moet je wel mee oppassen. Ik had een stuntdubbel, maar die zat merendeel van de serie op de bank, haha. Dragomir: Ik had er ook een en ik vroeg eens aan de producent, wie is dit? Een fan? Nee dit is je stuntdubbel, hij had zelfs mijn haar op dezelfde wijze gedaan, echt eng, helaas deed ik alles zelf.
In de jaren ’90 was je betrokken bij een bankoverval, hoe is dat voor jou nu?
Dragomir: ik ben op de vlucht geweest, zat in de gevangenis, ben in de rechtbank geweest. Hierdoor heb ik veel meegemaakt en dit is nu eenmaal gebeurt. Je gaat verder en leert van de fouten. Nu kan ik verschillende dingen vertalen in dit verhaal, dit maakt het dan ook deels biografisch en toch ook niet. In veel tv-shows ben ik geweest en daarin was een grote show die achter deze feiten kwam. Het is nu al lang bekent, want het gebeurde in 1991. Alian: op deze manier hebben we sommige scenes ook nog realistischer gemaakt door de ervaringen van Dragomir.
Kunnen we nog meer van jullie verwachten? Komt er een tweede seizoen?
Jazeker. Dragomir: ik ben met een nieuwe serie bezig, Bullits. En samen met Alain bezig aan een nieuwe film. Rakel: Ja ik ben ook bezig met een nieuw project, maar daar kan ik nog niet zoveel over zeggen. Dus dat is even afwachten.